تولید عکسهای مناسب برای چاپ و انتشار در وب

 

 photo impact

بی شک همه ما بارها و بارها برای تولید عکسهایی با کیفت مناسب برای چاپ و یا استفاده در وب از برنامه هایی مثل فوتوشاپ (PhotoShop ) ، فوتو ایمپکت (Photo Impact ) و ... استفاده کرده ایم  تولید عکسهای مناسب کار مهمی است که بلد نبودن آن برای اهل کامپیوتر و اینترنت مثل پابرهنه راه رفتن در برف است!  برای چاپ عکسهای موبایل و یا دوربینهای دیجیتال باید از قواعدی پیروی کنید که ندانستن آن شما را از نتیجه دلخواهتان دور می کند . عکسهای مورد استفاده در وب که کاربردهایی مثل: استفاده در وبلاگ و وبسایت و یا ارسال از طریق ایمیل را دارند نیز نیاز به کیفت (Resolution ) مناسب وب دارند و سایز آنها هم باید مناسب این کار باشد که در ادامه مطلب به طور مفصل برایتان توضیح خواهم داد. به دلیل استفاده اکثر کاربران کامپیوتر از برنامه فوتوشاپ (PhotoShop ) طبق تنظیمات این برنامه ایجاد عکسهای مورد نظر را توضیح می دهم.

پیکسل چیست ؟

هر عکس دیجیتال مجموعه ای از مربعهای بسیار کوچک است که این مربعها مانند سلولهای بدن انسان در کنار یکدیگر با رنگهای مختلف اشکال موجود در عکس را تولید می کنند. عکس زیر نمونه بزرگ شده عکسی را نشان میدهد که با ذره بین فوتوشاب، به اندازه ای بزرگ شده که پیکسلهای آن قابل مشاهده هستند.    

 zoom

کیفت (Resolution ) چیست ؟

قصد ندارم با توضیحات کتابی و مبهم سردرگمتان کنم اما سعی می کنم با چند مثال تصویری و توضیحات به اصطلاح خودمانی توضیح دهم.

Resolution به تعداد پیکسلهای موجود در عکس گفته می شود. یعنی چی ؟ عکسی را با سایز 1x1 سانتیمتر در نظر بگیرید این عکس هم مانند دیگر عکسهای دیجیتال مجموعه ای از پیکسلهای رنگی است اما چه تعداد پیکسل رنگی ؟ شما میدانید این عکس از چند پیکسل درست شده ؟ تعداد پیکسلی که در این عکس وجود دارد کیفیت عکس (وضوح نمایش عکس) را تعیین می کند. بیایید به جای سانتیمتر از اینچ استفاده کنیم تا دقیقا با تنظیمات دلخواه فوتوشاپ پیش برویم در فوتوشاپ دو صفحه جدید با تنظیمات زیر ایجاد کنید :

 image size

سپس ابزار ذره بین (Zoom Toolzoom tool را انتخاب کنید و روی صفحهات ایجاد شده برده ، کلیک راست کرده و گزینه Print Size را انتخاب کنید. سپس با استفاده از ابزار Custom Shape Tool  custom shape یک شکل دلخواه را روی هر دو صفحه ایجاد کنید .

 contrast

در اینجا ما دو عکس 1X1 اینچ داریم که از نظر سایز یکی هستند ولی تعداد پیکسلهاییی که آنها را به وجود آورده اند تفاوت دارند . عکسی که تعداد پیکسلهای آن بیشتر است کیفیت بهتری دارد و مانند فرشی که ریز بافت باشد اشکال موجود در عکس را بهتر نشان می دهد ولی عکسی که تعداد پیکسلهای کمتری دارد توانایی زیادی برای نمایش تصویر ندارد. اگر برای بزرگ کردن یک عکس سایز آن را بیشتر کرده و کیفیت آن را تغییر ندهید یعنی پیکسلهای آن را مانند یک کش کشیده شده ، کشیده اید. لازم است بدانید که هر چه پیکسلهای عکس بیشتر باشد کیفیت آن هم بیشتر است و عکسهایی که کیفیت بالایی دارند حجم بیشتری هم خواهند داشت.

تصاویر مناسب برای انتشار در وب :

عکسهایی را که میخواهید در اینترنت منتشر کنید باید حجم و کیفیت مناسب وب را داشته باشند .حتما تا به حال سعی کرده اید که عکسی را برای یک دوست ایمیل کنید و از دیر ارسال شدن آن شاکی شده باشید دلیل این اشکال جدا از پایین بودن سرعت اینترنت به حجم و سایز عکس هم بستگی دارد اگر به طور مثال شما عکسی با کیفت 300  و سایز  25X30 سانتیمتر دارید و قصد دارید آن را ایمیل کنید و یا در یک سایت اینترنتی به نمایش بگذارید باید در برنامه ای مثل فوتوشاپ (PhotoShop ) عکس مورد نظر را به سایز و حجم مطلوب برسانید. مهمترین نکته در این مورد این است که عکسهای مورد استفاده در اینترنت باید کیفت (Resolution ) 72 داشته باشند. و سایز آنها نیز بهتر است با توجه به کاربردشان تغییر کند. برای تغییر اندازه عکس، با مشخصاتی که در بالا گفته شد به صورت زیر در برنامه فوتوشاب عمل می کنیم.  

 resolution

تصاویر مناسب برای چاپ :

با توضیحاتی که داده شد به راحتی به این نتیجه دست می یابیم که برای چاپ عکسهای دیجیتال هر چه قدر کیفت (Resolution ) بیشتر باشد عکس بهتر چاپ می شود . اصولا Resolution ، 400 به بالا برای این کار مناسب است. پس از چاپ کردن عکسهای موبایل با دوربین VGA بپرهیزید چون فقط کاغذ و جوهر دور ریخته اید. عکسهایی که تلفنهای همراه با 2 مگاپیکسل می گیرند هم باید در یک برنامه ادیتور عکس مثل فوتوشاپ برای این کار آماده شوند و تا حد امکان از چاپ این تصاویر در سایزهای بالا بپرهیزید.